Een grote opgave: Regionale mobiliteit
Goede verbindingen in de provincie en naar de regio’s eromheen zijn enorm belangrijk. Of het nou gaat om een reis naar het werk, een bezoek aan een familielid of een trip naar een stageplaats; om goed mee te kunnen doen aan de maatschappij moet je je gemakkelijk kunnen verplaatsen. Nu en in de toekomst. Het oude vervoerssysteem voldoet niet meer in Zeeland. Het is onvoldoende gericht op de vraag van de reiziger en bovendien niet flexibel. Daarom maken we ook in Zeeland werk van beter vervoer. De plannen hiervoor hebben we vastgelegd in de Regionale Mobiliteitsstrategie. Harry van der Maas blikt terug.
“De reiziger moet eenvoudig zijn reis kunnen plannen en betalen. Alleen dan hebben we een systeem dat in mijn ogen succesvol is!”
Waar ben je het meest trots op?
"Dat we het lef hadden om het echt anders aan te pakken. We hebben gezamenlijk een vernieuwend concept voor het vervoer en de bereikbaarheid van Zeeland uitgedacht. Minder grote bussen en meer fijnmazig en flexibel vervoer.
Daarnaast zie je dat dit plan ook landelijk de aandacht heeft getrokken. We zijn de eerste regio met deze aanpak. Je ziet dat er meer dunbevolkte gebieden in Nederland zijn waar er een opgave ligt op dit gebied. We kunnen echt een voorbeeld zijn en dat willen we ook graag."
Waardoor was je verrast?
"We hebben altijd gelobbyd voor een snelle treinverbinding van en naar Zeeland. Een aantal jaar geleden kregen we een paar snelle treinen naar de Randstad per dag. Een mooie eerste stap, maar dat smaakte naar meer. Dankzij het compensatiepakket voor de marinierskazerne kon die extra snelle trein veel vaker rijden. Daarmee is er toch een belangrijke wens van Zeeland gerealiseerd."
Van welk moment heb je wakker gelegen?
"Dat de bereikbaarheid van Zeeland onder druk komt te staan. We zagen dat het huidige vervoerssysteem tegen zijn grens aanloopt en niet goed functioneert. Om een voorbeeld te noemen: voor scholieren is het lastig om ’s avonds naar een stageplek te reizen, terwijl er overdag vaak grote bussen grotendeels leeg rond rijden. Dat wil je echt verbeteren. Dit motiveerde me extra om met de strategie aan de slag te gaan."
Wat is de grootste uitdaging?
"Er ligt een mooie strategie, maar nu komt het aan op de uitvoering van de plannen. We weten dat elke verandering onzekerheid met zich mee brengt. We willen dat de reiziger het systeem straks positief ervaart en het waardeert. Dat betekent goed communiceren over de plannen met de reizigers, we moeten hen hier echt in meenemen. We gaan hier de komende periode mee aan de slag."
Wanneer ben je tevreden?
"Als de reiziger dat ook is! Dat Zeeland voor iedereen beter bereikbaar is geworden en dat we echt een beter reisproduct hebben neergezet. De reiziger moet eenvoudig zijn reis kunnen plannen en betalen. Alleen dan hebben we een systeem dat in mijn ogen succesvol is!"
Renaldo de Mul en het OPOV
Waarom bent u lid geworden van het OPOV?
Hoe kijkt u terug op de afgelopen periode?
Wat is er nog nodig komende jaren gezien de ambities?
Wat vindt u het allerbelangrijkste voor reizigers?
Wat wilt u het volgende college meegeven?
Renaldo de Mul (OPOV)