Terugblik op 'Wat is jouw Zeelandfactor'

Op 17 juni 2021 organiseerden we de workshop 'Wat is jouw Zeelandfactor'. We deden een mentalitytest en kregen meer inzicht in de Zeeuwse marketingacties. Samen met Raquel Jimenez blikken we terug op de digitale bijeenkomst!

Wie ben je? Mijn naam is Raquel Jimenez. Ik werk bij de Provincie Zeeland als opgavemanager Zichtbaar Zeeland. Ik houd me bezig met imagoversterking en de marketing van Zeeland richting onder andere toeristen, (nieuwe)inwoners, studenten, ondernemers. Uiteraard altijd in samenwerking met andere partijen zoals bedrijven, gemeenten, onderwijs-, cultuur- en natuurorganisaties.

Foto van Raquel

Wat maakt voor jou Zeeland echt Zeeland? De overkanten en het feit dat er altijd overal water is, dichtbij, met alle geneugten vandien. Uitzichten, vers eten uit de zee, waterrecreatie, en dan die goede steden en het mooie achterland dat dat versterkt. Ook de Zeeuwse mentaliteit vind ik heel Zeeuws, nuchter, eerlijk, stoer, inventief, volhardend. Je bent opgavemanager Zichtbaar Zeeland, aan welke opgave werk je precies? Aan het imago van Zeeland. En aan het meer in gezamenlijkheid aanpakken van de marketing van Zeeland, zodat we een goed en herkenbaar beeld van Zeeland neerzetten. Of je nu wil dat mensen hier komen studeren, wonen, werken of ondernemen: het gaat immers over hetzelfde Zeeland. Op dit moment speelt bijvoorbeeld het personeelstekort in allerlei branches een grote rol, daar zetten we samen met veel partijen onze schouders onder om dat op te lossen. Binnen dat verband houd ik me bezig met het aantrekken van mensen van buiten Zeeland naar Zeeland. Uiteraard samen met andere mensen die daar ook mee bezig zijn, waaronder recruiters en marketeers. Op 17 juni heb je een workshop voor de Jonge Ambtenaren in Zeeland verzorgd. Wat viel jou het meest op? Dat vond ik erg leuk. Er was veel interactie, betrokkenheid en creativiteit. Ook mensen die graag mee willen denken én doen over de aanpak vanuit Zeeland. Ook werd het bredere plaatje goed gezien: marketing en imago is één, maar zorg ook dat er geïnvesteerd wordt in de randvoorwaarden zoals bereikbaarheid en goede (starters)woningen bijvoorbeeld.

Wordcloud

Heb je tips voor jonge ambtenaren om een bijdrage te leveren in de opgaven die er liggen voor Zeeland? Ja, zorg dat je ambassadeurschap van Zeeland live en online ziet. Je connectie in je studenten- en andere netwerken buiten en binnen Zeeland. Laat niet na om een sterk en eigentijds beeld te laten zien. Juist binnen je netwerk van bekenden is je geloofwaardigheid groot. Verder: meld je als je mee wil doen met de provincie. Neem contact op met mij of vraag naar iemand uit het Team Zeeland Marketing!