Koninklijk Bezoek

Het was die 8e juli een behoorlijke verrassing voor André Kort van buitensportbedrijf De Zeeuwse Gasten uit Burgh-Haamstede en Gabriël Coppoolse van Ons Buiten in Oostkapelle. Opeens stonden ze oog in oog met koningin Máxima, die voor een verrassingsbezoek aan toeristische ondernemers naar Zeeland was gekomen. De commissaris leidde de gesprekken tussen de koningin en de ondernemers die zwaar getroffen werden door de coronamaatregelen.

Natuurlijk is het ook interessant voor de media die vooral geïnteresseerd zijn in het koningshuis of meer ceromoniële aangelegenheden. De royaltyverslaggevers kregen geen genoeg van de majesteit wier felgele pak mooi afstak tegen de groene Zeeuwse natuur. Ook de gasten op camping Ons Buiten keken heel vreemd op toen ze zich realiseerden dat ze het goed zagen: het was écht de koningin die voorbijkwam.

Voor commissaris Polman, die de leden van het koninklijk huis doorgaans ontvangt als ze in Zeeland op bezoek zijn, is dat anders. Die ziet vooral ook het effect dat uitgaat van zo’n koninklijk bezoek, de aandacht die het ook Zeeland oplevert. “Al snel na het uitbreken van de coronacrisis heeft de Veiligheidsregio samen met onze gedeputeerden De Bat (economie) en Van der Velde (toerisme) een aantal taakgroepen opgericht die keken en kijken naar wat we samen kunnen doen op het terrein van economie, horeca en toerisme: wat in die sectoren de noden zijn en wat mogelijke oplossingen. Het was heel goed die onder de aandacht van de koningin te brengen. Zij heeft natuurlijk allerlei contacten. Daarnaast geeft zo’n bezoek aan Zeeuwse zijde een impuls aan de samenwerking tussen de ondernemers. Die vonden elkaar al goed maar zo’n bezoek maakt toch altijd weer extra energie los bij mensen.”

En vergeet ook niet dat de koning iedere week de minister-president ontvangt en nationaal en internationaal heel veel mensen ontmoet, benadrukt de commissaris. “Dat zijn niet altijd de plaatjes die worden gepubliceerd. De koning en de koningin vertegenwoordigen ons land, ze zijn onze belangrijkste ambassadeurs en ze hebben een enorm netwerk. Dus zaken die je meegeeft – dat merk ik ook – daar doen ze wat mee. Ook in die zin is het inhoudelijk van betekenis.”

Werkbezoek toerisme en vrije tijd

Hare Majesteit Koningin Máxima bracht op woensdag 8 juli een werkbezoek aan de toeristische sector in Zeeland. Het werkbezoek stond in het teken van de impact van de coronamaatregelen op bedrijven in het toerisme en het vrijetijdsdomein. Het werkbezoek startte bij klimbos Zeeuwse Helden in Westenschouwen waar koningin Máxima sprak met ondernemers, de provincie Zeeland en ondernemersorganisatie Impuls Zeeland. Aansluitend bezocht koningin Máxima camping Ons Buiten in Oostkapelle. Tijdens een wandeling over het terrein kreeg de koningin uitleg over de investeringen die zijn gedaan voor meer capaciteit aan sanitaire ruimtes, de nieuwbouw van zwem- en wellnessfaciliteiten en over de activiteiten die in de buitenlucht aan kleine groepen worden aangeboden. Daarnaast nam koningin Máxima deel aan een rondetafelgesprek met vertegenwoordigers van onder meer de provincie, de veiligheidsregio en de GGD. In dit gesprek werd onder andere gesproken over de economische impact van de coronacrisis op de Zeeuwse vrijetijdseconomie, de knelpunten in de toeristische sector en de initiatieven om ondernemers aan elkaar te koppelen.

2020, een jaar om van te leren