Four Freedoms Awards + 75 jaar VN

Op 6 januari 1941 hield president Roosevelt zijn 'State of the Union', waarin hij het Amerikaanse congres, en daarmee het Amerikaanse volk, opriep niet afzijdig te blijven van de strijd in Europa. Hij riep Amerika en de bondgenoten niet op om te strijden tégen iets, maar vóór iets: het herstel van de democratische waarden, de 'Four Freedoms'. In zijn toespraak zei Franklin Roosevelt dat democratie alleen tot bloei kan komen als ieder mens het recht heeft op vrijheid van meningsuiting, vrijheid van godsdienst en gevrijwaard is van gebrek en van vrees. Dit jaar zou Middelburg het middelpunt zijn van de Four Freedoms Awards. Het beloofde een extra bijzondere editie te worden, omdat de Verenigde Naties (VN) dit jaar 75 jaar bestaan. Helaas ging de uitreiking niet door vanwege de coronacrisis.

Met dank aan de grote inzet van veel betrokkenen was het gelukt de secretaris-generaal van de VN António Guterres naar Middelburg te halen. Guterres had zijn komst bevestigd, maar het coronavirus gooide ook hier roet in het eten. De Roosevelt Foundation kon niet anders dan het besluit nemen om de uitreiking dit jaar niet door te laten gaan. Han Polman: “Ontzettend jammer, zeker in een jaar waarin de VN 75 jaar bestaat.” Hoe vervelend ook, van uitstel komt in dit geval geen afstel. Inmiddels is besloten de awards in 2021 op 31 maart in Middelburg uit te reiken. Hoe precies is op dit moment (december 2020) nog niet helemaal duidelijk. De tijd zal het leren of de uitreiking volledig of gedeeltelijk digitaal zal zijn. “In het begin hoopten we nog dat we de awards later in het jaar zouden kunnen uitreiken. Maar achteraf gezien bleek dat onmogelijk. Zo’n uitreiking vraagt ook om een zorgvuldige voorbereiding en mensen hebben volle agenda’s.”

Naast het uitreiken van de awards zoekt de Roosevelt Foundation ook naar kansen voor Zeeland. Zo biedt de stichting Zeeuwse bedrijven, kennisinstellingen en musea die belangstelling hebben aan om mee te gaan naar de Verenigde Staten. We komen dus niet alleen voor de uitreiking van de Four Freedoms Award, maar combineren dat zo mogelijk met werkbezoeken voor instellingen en bedrijven uit Zeeland die gebruik kunnen maken van de connecties vanuit de Roosevelt Foundation.” Twee jaar geleden bezochten een aantal bedrijven op uitnodiging van de stichting de staat Michigan. Daar emigreerden veel Zeeuwen in de negentiende eeuw naartoe. “Die bedrijven doen naar aanleiding van hun bezoek nog steeds goede zaken.”

Vier vrijheden

Op 6 januari ondertekenden de Roosevelt Foundation en de stichting Vrijheidscolleges een samenwerkingsovereenkomst. Doel: een groter publiek bewustmaken van de waarde van vrijheid.

Uitreiking Four Freedoms Awards verplaatst

Elk jaar reikt de Roosevelt Foundation de Four Freedoms Awards uit. In de even jaren in Middelburg en in de oneven jaren in New York. De Four Freedoms Awards worden uitgereikt aan mannen, vrouwen en organisaties die op inspirerende wijze invulling geven aan de Vier Vrijheden van Franklin Delano Roosevelt.

Het Compensatiepakket