Vestigingsklimaat, talent en kennis
Vestigingsklimaat, talent en kennis is het eerste inhoudelijke speerpunt. Binnen de verschillende opgaven werkt Provincie Zeeland aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat en dat geldt ook voor dit programma. Vanuit dit speerpunt wordt de koppeling gemaakt met de bouwstenen onderwijs, arbeidsmarkt, voorzieningen & evenementen en recreatie & toerisme uit de Zeeuwse Omgevingsvisie. Op het gebied van onderwijs zetten we in op het creëren van een hoogwaardig onderwijs, kennis- en onderzoekaanbod in het hele onderwijs, van zowel reguliere opleidingen als nicheopleidingen. Dit doen we door verder te bouwen aan Campus Zeeland, het Delta Kenniscentrum i.o. en de samenwerking met onderwijs, kennis- en onderzoeksinstellingen.
Daarnaast zetten we in op een arbeidsmarkt die conjunctuur- bestendig is en kan voldoen aan de vraag naar voldoende gekwalificeerde arbeidskrachten voor de Zeeuwse arbeidsmarkt. Voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat is het verder van belang dat iedereen, ongedacht leeftijd, opleidingsniveau, afkomst of vitaliteit, toegang heeft tot alle basisvoorzieningen op het gebied van onderwijs, zorg en cultuur. Onder dit speerpunt vallen de volgende uitvoeringsparagrafen:
• Zeeuwse marketing • Campus Zeeland • Regionale Arbeidsmarkt Agenda
Zeeuwse marketing
Bij velen buiten onze provincie is er een beeld over Zeeland dat vooral gaat over zon, zee, strand en leuk voor vakantie. Uit onderzoek (Motivaction, 2020) blijkt dat mensen buiten Zeeland het idee hebben dat er verder weinig te beleven valt en er nauwelijks werk te vinden is en geven ze aan Zeeland niet aantrekkelijk te vinden als vestigingsplaats. Dit beeld is een hindernis voor de regionale sociaaleconomische ontwikkeling van Zeeland zoals niet kunnen vervullen van vacatures.
Doel is te zorgen dat uiteindelijk Zeeland bekend wordt als een uitstekende regio om te wonen, werken, recreëren, ondernemen, investeren en studeren op basis van een gezamenlijk onderschreven overkoepelende boodschap, als uitvoering van de Marketingstrategie Zeeland.
Campus Zeeland
Een aantrekkelijke omgeving voor (hoog)opgeleide werknemers en ondernemers zorgt ervoor dat mensen in de regio blijven en trekt nieuwe studenten en professionals aan. Jongeren verbinden aan de regio en voorkomen dat ze wegtrekken uit Zeeland, of zorgen dat ze terugkomen na bijvoorbeeld een studie elders, is hierbij een belangrijke opgave. Het versterken van (kennis- en innovatie-) netwerken van bedrijven, kennisinstellingen en overheden stimuleert (investeringen in) innovatie, onder meer door het benutten van landelijke en Europese subsidieregelingen. Een integrale aanpak in de richting van een nog duurzamere en meer kennis-gedreven Zeeuwse economie is een belangrijke strategische kans. Campus Zeeland stimuleert deze integrale aanpak.
Het doel is om onderwijs, onderzoek en innovatie in Zeeland (de kennisinfrastructuur) te versterken met gunstige effecten voor economie, leefbaarheid, arbeidsmarkt en (inter)nationale samenwerking, met focus op de thema’s water, energie en voedsel.
Regionale Arbeidsmarkt Agenda
Voor Zeeland en het Zeeuwse bedrijfsleven blijft ook de komende jaren hét vraagstuk: hoe komen we aan voldoende (aantal) goed gekwalificeerde (juiste) mensen voor al die verschillende sectoren, regio’s en werkgevers? Het blijft een flinke opgave om te kunnen voorzien in de vraag naar personeel van de Zeeuwse werkgevers. Vooral omdat andere Nederlandse en Europese regio’s eveneens kampen met een tekort, waardoor de concurrentie hevig is. Volgens onderzoek (ZB Bibliotheek van Zeeland, 2021) komen we in Zeeland zeker 6.000 arbeidskrachten te kort. Om te voorkomen dat de economische ontwikkeling in Zeeland vertraagd of zelfs afneemt, doordat bedrijven elders hun heil (of hun mensen) gaan zoeken, is het alle hens aan dek.
De uitdagingen waar we in 2022 – 2027, ieder vanuit de eigen verantwoordelijkheid en bevoegdheid, gezamenlijk voor staan, zijn:
1. stimuleren, ondersteunen, faciliteren van arbeids-/werkaanbod binnen Zeeland; 2. aantrekken van arbeids-/werkaanbod van buiten Zeeland; 3. het opzetten van een slagvaardige uitvoeringsorganisatie dan wel een samenhangende aanpak met een heldere beschrijving van de opgave, en een gezamenlijke sturings- en uitvoeringsstructuur.