Campagne eindexamen
scholieren

Bekijk hier de film voor scholieren

Ook dit jaar organiseert het Aanvalsteam Arbeidsmarkt een campagne voor Zeeuwse eindexamenscholieren. Zo ontvangen de komende weken alle geslaagden bij hun diploma een brief die ze warm maakt voor een (toekomstige) baan in Zeeland. De brief sluit af met:

"Ga ervoor. Durf keuzes te maken. Studeer, leef en geniet. De Klas van 2019 is een blijvend aandenken aan waar je vandaan komt en wat je daar bereikt hebt. Zeeland is en blijft je basis.

Of dat nu komt doordat je vaak in je thuisprovincie komt of alleen doordat je er bent gevormd. En nu: tijd om nieuwe herinneringen maken. Binnen en buiten Zeeland en helemaal zoals jij dat

wilt. Daarbij wensen we je enorm veel plezier en geluk. En of je nu blijft of later terugkomt: we hebben je genoeg te bieden.

Liefs, Zeeland"

In de brief worden jongeren opgeroepen om van deze zomer een leuke zomer te maken en een 'bucketlist' (dingen die je gedaan moet hebben in Zeeland) af te strepen. Eén van die dingen is lid worden van de Zeeuwse Connectie, zodat jongeren die buiten Zeeland gaan studeren elkaar in hun studentenstad kunnen opzoeken. Je vindt de lijst op

https://www.zeelandlandinzee.nl/summer-of-2019

Er zijn over de komende jaren veel vacatures te vervullen in Zeeland. Met de campagne wil het aanvalsteam arbeidsmarkt -waarin onderwijs, overheden en bedrijfsleven vertegenwoordigd zijn- Zeeland onder de aandacht brengen en houden bij jongeren die van school gaan. Doel is om ze kennis te laten maken met de mogelijkheden van werken en wonen in Zeeland, zodat ze kiezen voor een studie of baan in Zeeland of na hun studie terugkomen naar Zeeland.


Om aandacht te vragen voor de campagne overhandigden gedeputeerde Jo-Annes de Bat en voorzitter van de Economic Board Zeeland Eric de Ruijsscher vrijdag 10 mei 2019 pennen aan de eindexamenstudenten Nederlands op CSW Middelburg bij de start van hun examens. De pennen luidden de campagne in. Halverwege de examenperiode werden alle Zeeuwse scholieren en studenten via hun social-media kanalen (Instagram, Facebook en Youtube) nogmaals succes gewenst met de laatste loodjes. Daarbij werden ze geattendeerd op evenementen tijdens de Zeeuwse week van de arbeidsmarkt.